Oppvarmingsøvelser

Katt og mus

  • En elev er katt, en annen elev er mus, resten av elevene går parvis.
  • Parene skal holde hverandre i hendene.
  • På signal skal katten forsøke å fange musen, parene løper rundt i gymsalen
  • Når katten har fanget musen, byttes rollene.
  • Musen kan komme seg unna ved å ta hånden til et av parene, da blir den eleven som er på motsatt side, en mus.

 

 

 

Haien kommer/ bjørnen kommer/ pitbullen kommer osv

  • En elev er bjørn/ hai, de andre elevene deles i fire og har et hjørne som sitt hjem.
  • Bjørnen/ haien står i midten av gymsalen, de andre løper rundt bjørnen/ haien.
  • På signal fra lærer (bjørnen/ haien kommer!) forsøker bjørnen/ haien å ta så mange elever som mulig.
  • Elevene som blir tatt blir bjørn/ hai, disse hjelper til med å ta flere elever.
  • Hver gruppe får et navn (fiskeslag)Tips: Bruk fantasien og finn gjerne på andre navn til de som er ”hai”.

Nappe haler

  • Hver elev får et bånd, som festes løst bak i buksa, som en hale.
  • Det er om å gjøre å ta haler fra hverandre.
  • Når man får tak i flere haler, henger man disse rundt halsen
  • Man kan ikke ha bånd rundt halsen uten å ha bånd bak i buksa.
  • Den som har flest haler etter en viss tid har vunnet.

Stikkball

  • Læreren kaster en myk ball ut i salen.
  • Det er om å gjøre å få tak i ballen.
  • Alle spiller mot alle, hvor den som har ballen skal prøve å treffe andre elever.
  • Den som blir truffet må huske på hvilken elev som skjøt.
  • De som blir truffet setter seg på sidelinja.
  • Man blir med i spillet igjen ved at en annen elev har truffet den du ble truffet av.
  • Skudd på hodet og ”pool” regnes ikke som treff.
  • Det er ikke lov til å ta mer enn tre skritt med ballen før man skyter.

Variant: De som blir truffet stiller seg på en rekke på sidelinjen. Det skal maks være tre stk som står ute samtidig, dvs. at når fjerde personen kommer ut på sidelinja så går første personen inn igjen.


Evighets-stikkball

  • Alle mot alle.
  • Elevene beveger seg fritt rundt i gymsal.
  • Lærer starter med å kaste inn 2 stk baller.
  • Om å gjøre å ta ballen og kaste på en annen.
  • Blir man stukket så setter man seg ned på rumpa.
  • For at man skal bli fri må man prøve få tak i en ball fra der man sitter og kaste til en annen som sitter.
  • Lærer kaster inn flere baller etter hvert slik at aktiviteten blir enda mer intenst + kaotisk.

Hjemmet

  • Alle elevene får et hoppetau/ rockeringer, som de lager en sirkel av rundt seg selv.
  • Elevene jogger rundt i gymsalen utenfor tauene.
  • Når lærer blåser/ musikk slås av, skal elevene finne seg et ”hjem”.
  • Etter hvert tar lærer vekk flere og flere tau/ rockeringer.

Variant: to og to eller flere i hvert hjem.


Hauk og due

  • To elever står på midtstreken.
  • De andre elevene står på en side, og forsøker å komme seg til den andre siden uten å bli tatt på av de to elevene på midten.
  • De som blir tatt, hjelper de på midtreken til å fange alle duene.

Variant: hauken må løfte duene opp fra gulvet for at duene skal bli tatt.


Sistenvarianter

Parsisten:

  • To og to elever holder hverandre i hånden. Et par skal gi sisten videre til et annet par. Dersom paret som jages blir brutt, får dette paret sisten.

Kjedesisten/ atomsisten

  • En elev har sisten. Etter hvert som den som fanger andre elever, blir rekka lengre.

Stiv heks

  • En elev har sisten. De som blir tatt må stå med beina spredt fra hverandre til de blir befridd av en annen ved at den kryper mellom beina.

Doktorsisten

  • En elev har sisten. Sisten går videre og den som blir tatt må holde der man blir berørt helt til man har gitt fra seg sisten til neste mann.

Pandasisten

  • En elev har sisten. Når man blir tatt, stiller man seg på alle fire. For å bli fri må man krype under og henge seg i pandastilling.  Ta tak rundt kroppen og heis deg opp som en panda

Samarbeidssisten

  • To og to sammen. En ball mellom dere. Rygg mot rygg/ mage mot mage. Et par starter med sisten og gir sisten videre til dem som blir tatt.

Cowboy og indianersisten

  • Bruk innebandykøllene som kjepphester. 2 stk har gule vester. Blir du tatt til fange går du ut av banen.

Streksisten

  • To personer har sisten. Det er bare lov til å gå på strekene, ikke løpe. Løper du og blir sett av lærer er du tatt. De som blir tatt må sette seg på siden.

Ballsisten

  • Man blir tatt dersom man blir truffet av ballen. Man kan ikke bli tatt dersom man holder rundt en annen person.

Oppvarmingssirkel

Øvelsene utføres under oppvarming i en stor sirkel i gymsalen.
Øvelsene som kan brukes:

  • Vanlig jogg
  • Jogge baklengs
  • Indianerhopp
  • Hinke (høyre/ venstre bein)
  • Slå rulle
  • Krabbe på alle fire
  • Spensthopp
  • Korte spurter
  • Krype mellom beina
  • Jogge en side, surte den andre siden
  • Ta i bakken på signal (høyre/ venstre/ begge)
  • Jogge sidelengs
  • Sparke opp i rumpa
  • Armesving (bakover/ fremover)
  • Froskehopp
  • Hoppe bukk
  • Høye kneløft
  • Armecrawl
  • Legge seg ned på signal, raskt opp igjen
  • Gå med lange og korte steg

 

Læreren løper innerst motsatt vei av elevene, og viser øvelsene.


Harejakt

  • En elev er jeger og blir merket med vest/ bånd.
  • Resten er harer og har foreløpig sin vest/ bånd i hånda.
  • Jegeren stikker harene, hodet er stikkfritt.
  • Så lenge den første jegeren er alene, får han løpe med sin ball. Så snart han får hjelp av andre er dette forbudt.
  • Harene tar på seg vester/ bånd ettersom de blir jegere

Stjele fra butikken

  • Del i 4. lag.
  • Hvert lag går i hvert sitt hjørne som er deres ”skurkehus”
  • Legg mange små ting i midten av salen (erteposer og lignende).
  • Når læreren blåser skal en fra hvert lag løpe så fort de kan inn til midten av salen og ta BARE EN ting som ligger der og ta den med tilbake til ”skurkehuset”
  • Så er det nestemann osv. Hold på helt til det blir tomt.
  • Tell opp hvilket lag som har stjålet mest, de vinner.

Natt i lekebutikken

  • Alle ligger på gulvet å sover, så våkner de opp og leker at de er forskjellige leker – etter instrukser fra lærer. Eks. baller, dukker, traktor, racerbil osv.

Hull i rekka

  • Del i 2 – 3 lag grupper som danner en rekke.
  • Rekken løper rolig rundt. På signal skal en elev på rekka lage et hull som de andre skal krype i mellom. (hullene må være forskjellige fra gang til gang.

Panserball

  • Klassen deles i lag på 3 – 4 elever.
  • Et lag skal jage de andre lagene med en softball.
  • Resten av lagene får en matte som skal være beskyttelse.
  • De med softball skal forsøke å skyte de lagene som er «pansrede».
  • For at et lag er skutt må de treffe elevene på kroppen.
  • Laget som er blitt skutt setter seg ned på matten.
  • Hvor mange lag er blitt truffet på for eksempel ett minutt.

Sultne dyr

Øvelsen tar utgangspunkt i et avgrenset område med fire hi i hjørnene og en ring full av mat i midten: Elevene deles i fire grupper, sørg for å dele i jevne lag.

Reglene er – alle skal hente mat fra matfatet og ta med seg tilbake til hiet. Det er bare lov til å hente én ting av gangen. Når matfatet er tomt, teller hvert hi opp sin beholdning. Øvelsen kan utvikles ved at dyra kan stjele mat fra de andre hiene. Denne øvelsen kan like gjerne utføres ute, hvor kongler, steiner, kvister og annet kan være mat.

For å variere, samt gi progresjon, skal elevene forestille forskjellige dyr med ulike bevegelsesmåter.

For eksempel:
Løpe vanlig (homo sapiens)
Hinke som en fugl med skadet ben
Hoppe som en hare
Åle som en slange
Sammenkrøpet for å illudere liten maur (på huk)
Krabbe som en skilpadde

Muligheter for utvidelse – at hvert dyr har ulike måter.


Symmetriøvelser

Symmertri: gjøre likt på begge sider. Tenk at kroppen deles i to fra toppen av hodet og ned til gulvet.

Hopp på stedet. 10 rep.

  1. Hopp med ben og armer ut/inn. 10 rep.
  2. Engler i snøen (på rygg). 10 rep.
  3. Engler i snøen (på mage). 10 rep.

Kryssbevegelser: De to delene av hjernen vår (høyre/venstre) styrer forskjellige deler.

Den ene delen av kroppen skal kunne gjøre en ting, mens den andre delen av kroppen skal kunne gjøre noe annet.

F eks kan du dreie et ark mens du klipper i det.

For at kroppen vår skal kunne fungere godt sammen, må disse delene samarbeide.

  1. Løft og bøy venstre kne mot høyre albue. 15 rep.
  2. En hånd på hodet i en sirkel, mens en på magen opp og ned. 15 rep.
  3. Trillebår.
  4. Motsatt arm og ben. (Venstre ben/høre arm). 5 rep.

Speiling: Øvelse to og to. Herme etter bevegelser. Poenget er å gjøre det samme som den andre. Stå mot hverandre. Annenhver gang.

Statue: To og to. Stå rett opp og ned. Den andre skal forme en skulptur ved å lage ulike stillinger med armer, ben, kropp og hode. Til slutt skal den som er statuen fortelle hvordan han eller hun ser ut. Bytte på.