Leker og spilløvelser

Rydde hagen

  • Elevene deles i to lag.
  • Gymsalen deles på midten med benker.
  • Lagene tar oppstilling på hver sin banehalvdel med en ball pr. elev.
  • Når læreren blåser i gang, skal elevene kaste eller sparke ballen over på motsatt banehalvdel.
  • Etter en stund for eksempel 1 minutt, teller man opp antall baller på hver banehalvdel.
  • Det laget som har færrest baller, har ryddet hagen best og dermed vunnet.

Hold kassa rein

  • Bruk bukken/ hesten. Sett den midt i gymsalen.
  • Ta av de øverste leddene slik at kassa blir i passe høyde for elevene.
  • Fyll kassa med ballen.
  • 2-4 stk har ansvaret for kassa med baller. De skal sørge for at det ikke er baller i kassa.
  • De andre elevene skal prøve å fylle kassa med baller.
  • Gjør dette så mange runder dere orker.

Titreksleken

  • Del klassen i to lag.
  • Lagene forsøker å få til ti pasninger innenfor laget, som gir ett poeng.
  • Man skal kaste ballen til hverandre.
  • Man kan også bruke pasninger med beina, men dette er vanskeligere (reduser til fem pasninger)
  • Når et lag har klart dette får det andre laget ballen.
  • Juster antall pasninger etter elevgruppen.

Kanonball

  • Klassen deles i to lag, hvert lag velger en konge/ dronning som står på motsatt banehalvdel bak en strek.
  • Det er om å gjøre for lagene å treffe så mange motspillere som mulig
  • Dem som blir truffet av ballen eller kaster en ”pool” blir død/ tatt.
  • Man skyter seg fri ved å treffe en motstander.
  • Når alle på laget er skutt, kommer kongen ut på banen.
  • Kongen har tre liv.
  • Dersom en spiller på laget til kongen treffer en motspiller, er den spilleren fri og på nytt med i spillet.
  • Kongen går tilbake til det ikke er flere spillere igjen på laget sitt.

Varianter:

  • Alle elevene utenom kongen er bundet i par rundt bena.
  • Det er lov for de som blir truffet å bevege seg på sidene av banen.
  • Kanonball med to baller.
  • Kanonball med hinder.

Ballspill med målmenn

  • Klassen deles i to lag.
  • I enden av hver banehalvdel er det en benk, på benken velges en målmann
  • Det er poeng til laget når man klarer å sentre til målmannen som må fange ballen som ”pool”.

Skotennis

  • Klassen deles i to lag.
  • Alle elvene tar av seg den ene skoen og holder den i hånda.
  • Skoen brukes til å slå tennisballen.
  • Det spilles på små mål.

Snipp og snapp

  • Elevene går sammen to og to, hvor den ene er ”Snapp” og den andre er ”Snipp”.
  • Når lærer sier ”Snapp”, er det om å gjøre for de som er ”Snapp” å løpe til markørene på sin side uten at ”snippene” klarer å ta dem igjen.
  • ”snippene” og ”snappene” skal stå ca ½ meter fra midtstreken og eleven skal kun ta sin partner.

Varianter på startstilling:

  • Ligge på magen
  • Ligge på ryggen
  • Sitte med ryggen mot hverandre
  • Stå på knærne
  • Stå med ryggen mot hverandre
  • Armehevingsposisjon

Hitman

  • To elever får softball og forsøker å stikke ut de andre elevene.
  • De to elevene plasserer seg på midtstreken, resten av klassen tar oppstilling på den ene siden av gymsalen.
  • På signal skal klassen forsøke å komme seg over til den andre siden uten å ha blitt truffet.
  • De som blir truffet er ute av spillet.
  • Dette fortsetter til det står en elev igjen, denne eleven er dermed blitt ”Hitman”

Spill med – kommunikasjon

  • Alle beveger seg fritt rundt i området.
  • To eller flere baller i gruppa.
  • En ball til annenhver spiller.
  • Gi pasning til en som ikke har ball – kommunikasjon.

Tremannskåring – spille mot

  • Det blir mål ved at ballen spilles mellom bena på en medspiller og gripes av en annen.
  • Fysisk kontakt er ikke lov.

Varianter:

  • Det er lov å drible.
  • Det er kun lov med tre skritt.
  • Varier med å bruke hender eller føtter.

Individuell ballbehandling

  1. Stussing og sparking av ball innenfor et avgrenset område. Fra lite til stort.
  2. Hilse på hverandre mens en stusser/ fører ballen.
  3. Legge seg ned på gulvet og opp igjen mens en stusser ballen.
  4. Føring av ball, ved øyekontakt med en annen person byttes ballen.
  5. Stusse ballen med 1 finger, 2 fingre osv.
  6. Oppstilling parvis rygg mot rygg. Ballen leveres henholdsvis høyre, venstre, over og under til partner.
  7. Rygg mot rygg. Ballen kastes litt opp og framover. Partner tar imot.
  8. To og to. Stuss ballen i bakken/ kast opp ballen, prøv å dempe den mellom dere.
  9. To og to. Få ballen opp fra bakken til hode uten å berøre den med hendene.

Bøtteball

  • Del i to lag. Et av lagene har vester.
  • Sett en benk på tvers på hver side av salen.
  • En elev fra hvert lag velges til å stå på benken med ei bøtte eller lignende.
  • Denne eleven står altså på motsatt side av sitt eget lag, altså han er på en måte basketkurven.
  • Det benyttes en ball og poenget er å kaste ballen slik at den treffer oppi bøtta som medeleven holder (altså han som står på benken).
  • Faller han ned av benken blir det ikke poeng.
  • De som spiller på banen har kun lov til å ta tre skritt før de må kaste videre, eller treffe opp i bøtta.
  • Førstemann til 10 vinner.

Veggmål

  • Lærer tegner to mål på veggen med kritt. Tilfeldige steder.
  • Del i to lag.
  • Scoring godkjennes ved at ballen kastes på det avmerkede feltet på veggen og tas i mot av en annen spiller på samme lag.

Kongeball

  • Del i to lag.
  • En elev står på en stol i hver ende av banen.
  • Scoring ved at ballen stusses i bakken og den på stolen tar i mot ballen.
  • Kun tre skritt før du må sende videre.
  • En fra hvert lag står på stolen i motsatt side av sin egen banehalvdel, som et slags mål.

Regler for god, gammeldags slåball

  • Bare utelaget har lov til å være borti ballen. Hvis innelaget berører ballen og dermed sinker eller hindrer utelaget i å stikke løpere, kan de ilegges pol som straff.
  • Innelaget kan bare bruke balltre/racket på ballen.
  • Ikke lov for spillere på innelaget å hindre ”oppkasteren” eller andre utelagsspillere når disse prøver å få tak i ballen. Straff: ett halvpol!
  • En spiller på utelaget skal være ”oppkaster” også kalt ”gi-opp’er”
  • Direkte mottak av ball etter slag (ikke berørt bakken) fører til pol. Halvpol ved bruk av to hender, helpol ved bruk av ei hånd. Ett helpol eller to halvpol fører til at lagene ”bytter side”. Spillerne som har tatt pol stiller først i slåkøen.
  • Man MÅ slå (må prøve, ikke lov å kaste), man får ett slag ev. tre bom.
  • Den som står igjen som sistemann i slåkøen har tre slag ev. 9 bom.
  • Slag ut av banen (på sidene) fører til at ballen er død, da er det ikke lov å løpe. OBS! Det blir ikke dødt slag hvis ballen treffer bakken først og deretter spretter ut av banen. Det er heller ikke dødt slag dersom ballen går ut av banen i lengderetningen (langt slag).
  • Når man har slått, skal man stille seg i løpekøen og man kan løpe når som helst (bare unntak når ballen er død. ) Det er altså lov å løpe når utelaget kaster inn til ”oppkasteren”. Ikke-lov-å-løpe-på-innkast-regelen er verdens kjipeste og mest oversosiale regel! Her gjelder det for utelaget å ha kontroll på både kast og mottak!
  • Det anbefales å ha rolige sidebytter til å begynne med. Dvs. at utelaget bare kan spasere inn etter stikk. Dette skal alltid gjøres når utelaget har fått to stk. halvpol eller ett helpol.
  • Normalt er det slik at det laget som har fått en spiller stukket, kan prøve å få tak i ballen og forsøke å stikke en motstander som ennå ikke har kommet seg i sikkerhet. Man er i sikkerhet i hver ende av banen.

Kanonballvarianter

Alle-mot-alle-kanonball
UTSTYR: En ball – helst myk

Kanonballreglene er utgangspunktet. Men dette er alle mot alle, ikke med 2 lag. A stikker B ved å kaste mot B. Treffer A, er B tatt og ute av spillet. Når A kaster mot B har A kun lov å ta et steg med ballen. Skal A vandre eller flytte seg nærmere de andre må han kaste ballen i veggen, bevege seg, og så ta opp ballen for å kaste den. På denne måten vandrer A rundt i salen og kaster mot andre helt til andre klarer å fange ballen eller å ta den etter at ballen har vært i gulvet. Hvis A tar B,C,D,K,L er alle disse personene ute. Disse frigjøres ved at eksempelvis E snapper ballen og tar A. Da er alle som A tok fri og med i spillet igjen. A setter seg og kommer utpå banen igjen hvis E (som tok A) blir truffet.

Vanligvis klarer ikke noen å vinne, men utvikler du taktikk og strategi er mulighetene større. Du blir ikke tatt hvis ballen treffer hodet, går først i gulvet eller du tar ballen med hendene.


Kanonball med 2 eller 3 baller
UTSTYR: 3 baller (gjerne myke beachvolleyballer)

Spill først kanonball med 1 ball etter vanlige regler. Etter en stund kastes 1 ny ball utpå. Det er nå 2 baller med. Etter hvert kastes en tredje ball inn i spillet. For å holde intensiteten oppe må hver ball kastes innen 10 sekunder etter at ballen er tatt imot.


Enkel kanonball
To lag, men ingen baklinje eller konge. Del salen på midten. De som blir tatt stiller seg på sidelinjen i den rekkefølge de gikk ut. Dersom en av medspillerne tar pol (klarer å ta ballen før den går i gulvet når han blir skutt på), blir førstemann fri. Spiller en gutter mot jenter kan en få utjevnet forskjellen med at gutter kaster med venstre hånd.


Stjele en ball

To lag på hver sin baklinje. En ball pr. elev ligger midt på banen. Ved signal skal hver elev finne seg en ball og drible/stusse denne tilbake til baklinjen og sette seg på ballen. Det lag som først har fått hele laget tilbake har vunnet.


Tunnelstafett med dribling

Et lag består av en «server og noen tunneldannere. Ballen sparkes, trilles, kastes mellom bena på lagkameratene og sitemann dribler ballen frem. «serveren» stiller seg først i «tunnelen». Når alle har «servet» er laget ferdig.


Ekspressball

To lag stiller opp på hver side av midtlinjen med en ball hver. Hver elev skal avlevere så mange baller som mulig over til motstanderens banehalvdel. Hvem har færrest baller på sin  side når fløyten lyder?


Øvelser med erteposer

Erteposer er veldig bra for små barn og barn med dårlig motorikk. Den er lettere å kaste og lettere å ta imot enn for eksempel en ball. Den spretter ikke og triller heller ikke vekk. Slike poser er veldig økonomisk, bare litt stoff, tråd og erter som du får kjøpt i dagligvareforretninger. Finnes det ikke erteposer på den skolen du er, kan du for eksempel lage dette i formingstimene.

Øvelser:

  • Ha posen på hodet:
    • Bruk andre deler av kroppen (armene, skuldre, kne, føttene).
    • Prøv å sett deg ned og reis deg igjen. Forflytt deg mens du balanserer posen.
  • Kast posen i lufta:
    • Ta imot med begge hender, prøv også med en hånd.
    • Kast med den ene hånda, ta imot med den andre. Øk avstanden mellom hendene.
    • Prøv å fang erteposen så høyt oppe i lufta som du kan.
    • Lag en ring med hendene og la erteposen falle igjennom.
    • Prøv å sette deg ned, reis deg igjen og ta imot erteposen.
    • Kast erteposen foran deg, og løp og fang den igjen.
  • Ha erteposen mellom beina:
    • Hopp uten å miste posen. Prøv også å løpe uten å miste posen.
    • Slipp erteposen og prøv å fang den igjen.
  • To og to sammen:
    • Kast posen til hverandre. med en hand, med begge hender.
    • Høyt opp i lufta, deretter lavt.
    • Beveg dere mens dere kaster til hverandre.
    • Beveg dere inntil hverandre med en ertepose mellom dere. Bruk flere kroppsdeler (hodet, armene, magen, rompa).

Leker:

  • «Kaos»-leken: Del av salen i to like store deler. Deler inn i to lag, en ertepose til hver. Halvparten av barna på ene siden, resten på andre siden. I løpet av en viss tid (ca. 1 min.) skal barna prøve å bli kvitt erteposene som er på sin side. Etterpå teller man opp og ser hvem som har vunnet.
  • «De flittige maurene»: tegner en ring eller bruker en rockering eller et tau. Alle erteposene inne i ringen. 2-3 barn er inne i ringen og kaster posene ut av ringen. De andre løper rundt og henter en og en pose og legger tilbake i ringen.

Stiv heks med ball

  • Alle fører (spretter) hver sin ball. (Bruk basketballer, håndballer, forballer…) 2-3 stykker har sisten. Når man blir tatt må en av de andre barna sprette ballen mellom beina til den som er tatt. Kan ikke sette seg selv fri med sin egen ball.

Kaos2-leken

  • Lag en firkant med benker midt i salen. Legg alle baller som er å oppdrive inne i firkanten. 2-3 barn har ansvaret for å kaste ut alle ballene ut av firkanten, mens alle de andre skal løpe rundt og samle alle ballene for deretter å legge dem inn i firkanten igjen. Husk å legge dem inn igjen, ikke kaste! 1-2 minutters varighet.

Min ball

  • Deler barna opp i fire lag, ett i hvert hjørne. Alle ballene ligger i midten av salen. På signal skal barna hente én (1 stk) ball og løpe tilbake til sitt hjørne. Dette gjøres helt til det ikke er flere baller igjen. Da teller barna selv opp og finner ut hvem som har vunnet.