Grunnleggende bevegelseslek

Utgangslek

  • Alle, unntatt en person, stiller seg på tverrenden av lekefeltet.
  • Den som står i midten fremstiller forskjellige utsagn, for eksempel alle som har en yngre søster, rød genser eller lignende kan bevege seg fritt/ hoppe på en fot/ krype over til den andre siden av lekefeltet.
  • De som ikke har en yngre søster står igjen til de andre har kommet over.
  • Deretter skal de prøve å komme over til den andre siden uten å bli fanget av personen i midten.
  • Alle som blir tatt blir med å fanger.
  • Alle kan ta bare en person pr. runde.

Rødt lys

  • En person står på en tverrside av lekefeltet. De andre står ca 10 meter bak.
  • Den som står på tverrsiden skal vende ryggen til de andre.
  • Når ryggen er vendt skal de andre forsøke å gå så langt frem mot personen som de greier før vedkommende snur seg igjen.
  • Når vedkommende snur seg er det om å gjøre å ”fryse” stillingen.
  • Dersom noen oppdages i bevegelse må de gå tilbake til utgangspunktet igjen.
  • Det er om å komme først frem til den som vender ryggen og klappe denne personen på skuldra.
  • Den som først kommer frem står neste gang.
  • Leken kan varieres med at den som står bestemmer bevegelsesmåte.

Følg lederen

  • En person går foran de andre.
  • På selvvalgt tidspunkt stopper lederen og teller høyt til 20.
  • Under tellingen skal de andre gjemme seg.
  • Når lederen snur seg er det om å gjøre å være usynelig for lederen.
  • Prøv også å konkurrere om å komme nærmest lederen.

Revejakt

  • Del inn i 3 – 4 grupper.
  • Hver gruppe utpeker en rev.
  • Reven legger ut papirlapper eller lignende som spor.
  • De andre følger sporene.
  • Når det ikke er flere spor har reven gjemt seg i nærheten.
  • De andre i gruppa leter opp reven.

Boksen går

  • En person står. De andre gjemmer seg. Den som står leter opp de andre.
  • Dersom noen blir funnet skal den som står løpe til boksen og si for eksempel ”Anne på boks”.
  • Den som blir funnet må prøve og komme til boksen før den som står.
  • Dersom det går bra skal det ropes: ”boksen går”.
  • Alle som da er tatt blir fri igjen.
  • Dersom den som blir tatt ikke kommer til boksen må vedkommende vente til boksen går.

Det gylne skinn

  • Kamplek mellom 2 lag, 4 – 8 deltagere pr. lag.
  • Lagene står mot hverandre bak hver sin linje.
  • Midt mellom lagene står det en kjegle med et merkebånd (det gylne skinn).
  • Hvert lag velger en som starter.
  • Det er om å røve det gylne skinn.
  • Den første i rekken på hvert lag starter samtidig på signal.
  • De to som starter møtes på midten og skal forsøke og ta det gylne skinn og løpe tilbake til laget eller fange motparten hvis denne tar skinnet først.
  • Blir man fanget eller hvis motparten får med seg det gylne skinn hjem har man tapt omgangen.
  • Man kan også gå over til det andre laget (om å vinne motstanderne over på sitt eget lag).

Høl i hatten

  • 5 – 6 stk sammen. Alle unntatt en person stiller seg på linje.
  • Den som ikke står sammen med de andre stiller seg ca 3 – 4 meter foran de andre.
  • Den foran tenker ut et navn på et dyr, en by eller lignende.
  • Dersom vedkommende for eksempel tenker på byen Oslo kastes en ball, kongle eller lignende til første person, som da får vite at det tenkes på en hovedstad på O.
  • Den som får ballen gjetter svaret og kaster ballen tilbake.
  • Deretter kastes ballen til nr. 2 osv.
  • Dersom ingen gjetter riktig svar kastes ballen på nytt til første person, men da får vedkommende også vite 2. bokstav.
  • Når noen har gjettet riktig svar kaster den som står foran ballen opp i lufta og roper: ”høl i hatten på for eksempel Ola”.
  • Ola skal fange ballen og rope stopp.
  • Den som kastet ballen i lufta vurderer avstanden til Ola og sier for eksempel. ”du får 5 lange steg og to hopp”.
  • Ola skal til slutt prøve og treffe kurven som den andre lager med armene.
  • Treffer han skal han finne på neste gang.